Roetfilter reinigen
Om te voldoen aan de strenge milieunormen zijn auto’s met een dieselmotor tegenwoordig voorzien van een roetfilter. Dit filter heeft als taak om roetdeeltjes uit de uitlaatgassen te filteren voordat deze in de lucht komen. Het roetfilter, of DPF (Diesel Partikel Filter) is dus specifiek van toepassing op diesel auto’s en is noodzakelijk om de wettelijk vastgestelde maximale emissiewaarden niet te overschrijden.
Maak direct een afspraak
Regeneratie
Iedere moderne dieselauto zorgt in de basis voor zijn eigen onderhoud van het roetfilter d.m.v. een regeneratieproces. Het regeneratieproces zal iedere vastgestelde aantal kilometers (bijvoorbeeld om de 1000 km) worden doorlopen. Het proces is erop gericht om onverbrande brandstof (roetdeeltjes) alsnog te verbranden. Dit gebeurt door extra diesel en/of regeneratievloeistof in te spuiten.
Problemen met roetfilter
Het roetfilter van uw auto kan helaas ook een aantal problemen opleveren. Als het filter dichtgeslibd is, kunnen de volgende problemen zich voordoen:
- Hoger brandstof verbruik
- Op hol slaan van de motor
- Vermogensvlies
- Inhouden en stotteren
- Motor in noodloop (aangegeven in uw dashboard)